TURİZMİN SESİ
Kendi sınırlarını zorlamaktan kaçınmayan, yenilik arayışlarını korkusuzca sürdüren gözüpek koreograf Olga Pona ve eşi Vladimir Pona tarafından 1992'de kurulan topluluk; özgün Rus çağdaş dansının ülkedeki ilk örneklerinden biri. Çarpıcı çalışmalarıyla Rusya dışında da büyük ilgi gören topluluğun 14 dansçısı yıllardır birlikte çalışıyor ve bu beraberlik, koreografilerin çoğunu üstlenen Olga Pona'ya, malzemesini iyi tanıyan bir heykeltıraş gibi, her bir dansçının olanaklarını ve güçlü yönlerini ortaya çıkartma imkânı tanıyor.
Çelyabinsk Çağdaş Dans Topluluğu festivale Olga Pona'nın iki eseriyle katılıyor. Pona'nın, komünizm yıllarında Rus kırsalındaki yaşamı, kendine özgü etkileyici bir anlatımla sahneye taşıdığı Nehrin Diğer Kıyısı akşamın ilk gösterisi olacak. Bir şekilde, nehrin pek çok diğer kıyısı olduğunu sezinleyen, Batı'da bambaşka bir dünyanın varlığını bilen genç insanların yaşantıları, eserin hareket noktalarını oluşturuyor.
İkinci çalışma "Tesadüfen" ise İsrailli-Rus ressam Alla Libnitzkaja'nın, Olga Pona'ya; kendi resimlerini koreografinin bir parçası olarak kullanmasını teklif etmesiyle doğmuş. Topluluğun yedi kadın dansçısının rol aldığı bu eser; resimlere söylemeleri gerekeni söylemeleri ve dansçılara yapmaları gerekeni yapmaları için fırsat veriyor. Tesadüfen, dansçılarla koreografın zorlu ve bir o kadar da kışkırtıcı buluşması olarak da tanımlanabilir.
Olga Pona Koreograf
Olga Pona, Ural'ın güneyinde, Kazakistan sınırında, komünist estetiğin alışılmış uygulamalarından başka bir sanat formunun bulunmadığı küçük bir kasaba olan Novotroisk'de doğdu. Çocukluğu boyunca sanatla kurduğu tek bağlantı, sinema dergileriydi. Annesinin tiyatro tutkunu olması dolayısıyla, gezici tiyatro toplulukları kasabaya geldiklerinde, oyuncular onların evinde toplanır, sanat ve dünya hakkında tartışırlardı. Onu etkileyen muhtemelen bu ortamdı.
Liseden sonra, bir buçuk milyon nüfuslu bir sanayi kenti olan Çelyabinsk'e taşındı ve Çelyabinsk Teknik Üniversitesi'nde traktör mühendisliği okudu. Öğrenciliği sırasında, halk dansları ve bale ile tanıştı ve üniversiteden sonra Çelyabinsk Kültür Enstitüsü'nde dans eğitimi almaya karar verdi. O dönemde Rusya'daki çağdaş dans yaşamı, Batı'da eğitim alıp Moskova ya da St. Petersburg'a dönen birkaç sanatçının çalışmalarından ibaretti ve tabii Çelyabinsk'ten çok uzaktı.
Vladimir ve Olga Pona, 1992 yılında dans topluluklarını ilk kurduklarında, kısa komik skeçler ve görsel tiyatro denebilecek çalışmalar gerçekleştiriyorlardı. Fakat bunlar, aynı zamanda, özgün Rus çağdaş dansının ilk örnekleriydi. Olga Pona, halk dansından kaynaklanan elementler ve kendi yarattığı özgün hareket kompozisyonları ile, kısa sürede dans dünyasının ilgisini çekti.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.